صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۵۸۹۷۵

ثبات نرخ ارز مساوی با افزایش سرمایه‌گذاری

پایگاه بصیرت / امیرحسن کاکایی/ گروه بازار
به نظر می‌رسد، با وجود رکودی که در بازار خودرو تا چند ماه گذشته وجود داشت، بازار به سمت تحرک و خروج از رکود پیش رفته و سرمایه‌ها به سرمایه‌گذاری در خودرو میل پیدا کرده‌اند، یکی از علل تحرک سرمایه‌گذاری در بازار خودرو نیز وضعیت اقتصاد جهانی است که بنا به دلایل بسیاری طی شش ماه گذشته دچار تلاطمات جدی شده است؛ برای نمونه افزایش قیمت طلای جهانی، زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها و التهابات تورمی در قیمت‌ها در سراسر جهان شده است؛ چرا که طلا به منزله یک پشتوانه ارزشمند مالی در بخش‌های اقتصادی به شدت تأثیرگذار است. افزایش قیمت طلای جهانی نه در ایران، بلکه در جهان به نگرانی‌های بالا رفتن قیمت‌ها و پیامدهایی که اقتصاد جهانی از این منظر متوجه می‌شود، دامن زده است.
در صورتی وضعیت بازار خودرو از تلاطم‌های محتمل خارج می‌شود و شاهد رونق در این بازار خواهیم بود که عمده سیاست‌گذاری‌های دولت در موضوع صنعت خودرو و واردات خودرو مشخص و عملیاتی شود. با توجه به اینکه چشم‌انداز مجلس آتی به لحاظ تصمیمات اقتصادی همچنان مشخص نیست، لذا بخشی از نگرانی سرمایه‌ها معطوف به این موضوع است که مجلس آتی چه تأثیری در اقتصاد کشور به جا می‌گذارد و نگاه مجلس آینده به موضوعاتی از قبیل خودرو چیست؟ بنابراین، سرمایه‌ها قبل از اینکه منتظر نتایج باشند، خودشان انتخاب کرده‌اند که وارد کدام بازارها شوند.
با توجه به اینکه بورس در روزها و ماه‌های اخیر وضعیت قابل توجهی نداشته و بیشتر قرمزپوش بوده است و سرمایه‌گذاری در بانک با عنوان سپرده‌گذاری بانکی نیز با توجه به تفاوت فاحش نرخ سود بانکی با نرخ تورم گزینه مطلوبی برای سرمایه‌گذاری نیست، مسائل گوناگونی از جمله افزایش نرخ طلا در بازار جهانی و نرخ ارز در داخل کشور سبب شده است سرمایه‌ها میل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو داشته باشند. ضمن اینکه با وجود رکود در بازار مسکن به دلیل بالا بودن قیمت مسکن همه دارندگان سرمایه و سپرده‌های خرد نمی‌توانند وارد این بازار شوند. بنابراین شاهد رقابت در بازارهای طلا، ارز، مسکن و خودرو هستیم، رقابتی که البته در بازار مسکن تنها مختص دارندگان سرمایه‌های بزرگ و غیر خرد است، به این دلیل سرمایه‌ها از سه بازار دیگر سر درآورده‌اند. هر چند تجربه سال گذشته نشان می‌دهد، بازدهی سرمایه‌گذاری در خودرو کمتر از ارز، طلا و مسکن است؛ چرا که به لحاظ خرید و فروش یکی از گزینه‌هایی است که مردم با درآمد متوسط و ذخیره مالی متوسط می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند.
زمانی که قیمت ارز به ثبات قابل توجهی برسد، قطع به یقین شاهد میل بیشتر سرمایه‌گذاری در بازار خودرو خواهیم بود. قطع به یقین دولت و بانک مرکزی با ابزارهای گوناگونی زمینه‌های لازم برای کنترل نرخ ارز را ایجاد می‌کنند، اما در حوزه مسکن به نظر نمی‌رسد کاری برای کاهش نرخ‌ها صورت بگیرد. بنابراین، عرصه برای جولان سرمایه‌ها در سه بازار ارز، طلا و خودرو باز می‌ماند؛ به این دلیل می‌توان انتظار داشت سرمایه‌ها بیش از سال گذشته متوجه بازار خودرو شوند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات